اداره پذیرش و ثبت نام یکی از اداره های مدیریت تحصیلات تکمیلی می باشد که مسائل و مشکلات دانشجویان از بدو ورود تا قبل از فراغت از تحصیل را پوشش می دهد. مهمترین فعالیت قابل انجام در این اداره به شرح ذیل می باشد.
1. انجام امور مربوط به پذیرش دانشجویان جدیدالورود و نظارت بر حسن انجام امور ثبت نام
2. بررسی وانجام امور آموزشی دانشجویان از قبیل مهمانی–امور مشمولین - انصراف از تحصیل - ترخیص از خدمت - مرخصی–حذف ترم – حذف واحد - تمدید سنوات – معافیت تحصیلی و .....
5. انجام امور مربوط به دانشجویان بورسیه
6. تهیه وتنظیم فرمهای مناسب جهت انجام امور دانشجویان براساس مقررات وبخشنامه های وزارت علوم
7. طرح مشکلات حاد آموزشی دانشجویان در کمیسیون موارد خاص دانشگاه و در صورت لزوم ارسال آنها به کمیسیون موارد خاص استانی. همچنین ابلاغ و پیگری مصوبات کمیسیون موارد خاص دانشگا به افراد ذی نفع
8. بررسی صورتجلسات شوراهای تحصیلات تکمیلی دانشکدهها
9. پاسخ گویی،مشاوره و راهنمایی دانشجویان و ارائه راه حلهای مناسب برای مشکلات آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی
10. بررسی مدارک و انجام کلیه امور مربوط به پذیرش دانشجویان اتباع خارجی بصورت غیر بورسیه در دانشگاه
11. پیگیری در خصوص اخذ گزارش پیشرفت تحصیلی دانشجویان بورسیه و ارسال آن به ادارات مربوط
12. معرفی دانشجویان دکتری به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای استفاده از فرصت مطالعاتی